• Elementtype: Humbucker (brug, passief), single coil (midden, passief), single coil (hals, passief)
  • Materiaal body: Elzen (alder)
  • Materiaal hals: Esdoorn (Maple)
  • Houtsoort fretboard: Palissander (Rosewood)
  • Mensuur:  25.5 inch (648 mm)
  • Meegeleverd:  Gitaarband, kabel en plectra,  Fender Play 30 dagen trial versie

Samenvatting:   Een perfect begin punt voor de ambitieuze beginnende gitarist. Een instrument van goede kwaliteit die jaren met je mee kan groeien. Versterker biedt een groot aantal klankmogelijkheden.

Een beginnende muzikant wordt anno 2018 doodgegooid met verschillende instrumenten om uit te kiezen. Keuzenstres kan zich al snel manifesteren, met tientallen tabbladen open en uur aan gequeuede YouTube recensies. Het kan soms lastig zijn de bomen door het bos te zien.

Squier, in 1985 in leven geroepen door Fender om budgetvriendelijke versies van Fender gitaren te produceren, probeert met de Squier Affinity Strat Pack HSS (Humbucker, Singlecoil, Singlecoil) de keuzenstres bij de beginnende gitarist te laten verdwijnen. Fender is synoniem voor kwaliteit, met een eindeloze lijst aan bekende spelers en supporters (van Jimi Hendrix tot John Frusciante, tot Bruno Mars en Courtney Barnett). Zelfs in de afgelopen jaren, waarin grote bekende merken zoals Gibson zich in onveilige wateren bevinden , heeft Fender zich ontplooit tot misschien wel de meest succesvolle gitaar merk ooit. Fender is nog nooit zo sterk geweest.

Ook met Squier is het niet anders. De afgelopen jaren heeft Squier veel interessante, betaalbare nieuwe modellen uitgebracht die zich naar een wat alternatievere doelgroep richten (denk bijvoorbeeld aan de recent uitgebrachte Jaguar en Jazzmaster modellen). Maar Squier is niet vergeten welke doelgroep zich vanaf het begin af aan heeft verbonden aan het merk: serieuze muzikanten en beginner met op zoek naar een betaalbare instrument om zich samen mee te ontwikkelen.

De Squier Affinity HSS Strat is een geüpgradede versie van de Squier Stratocaster, met een humbucker, singlecoil, singlecoil elementen configuratie.  Door de toevoeging van de humbucker element in de brug positie krijgt deze strat een vettere sound en een stevigere grip op overgestuurde tonen, om zo beter werk te maken van wat stevigere rock, punk en zelfs metal.  Deze gitaar is echter ook nog door en door een Stratocaster, met heldere clean tonen en een veelzijdige klank die zowel Bruno Mars achtige funk als melodieuze Chilli Peppers pop kan handelen.

De gitaar is erg licht dankzij de combinatie van houtsoorten. De zwarte pick guard geeft de gitaar een wat ruigere, minder klassieke uitstraling (minder Buddy Holly en meer Stevie Ra y Vaughan). De hals heeft een C profiel dat goed in de hand ligt en toch sneller speelt dan andere C halzen in deze prijscategorie. Dankzij de 5-way selector  en twee toon knoppen zijn er veel klankmogelijkheden in te stellen, wij konden zelfs wat karakteristieke jazz tonen krijgen op de hals positie door met de toon regelaar te spelen. Alle onderdelen voelen goed en stevig aan en functioneren meer dan prima.  De gitaar blijft niet altijd lang goed gestemd,  zeker wanneer er gebruikt wordt gemaakt van de vintage-style tremolo en er agressief wordt gebend , maar dit is een klein minpuntje dat wij snel hebben kunnen oplossen door een nieuw setje snaren op de gitaar te zetten.

De bijgeleverde versterker biedt meer dan genoeg sounds om beginnende muzikanten  jaren bezig te houden. Het is zeer prettig om te zien dat Squier effecten heeft geïmplementeerd in deze versterker, zeker in deze prijscategorie. Door de toevoeging van delay, reverb, chorus en flanger worden de klankmogelijkheden nog verder open getrokken. De versterker heeft wel een wat treble rijke sound, maar dankzij de equalizer is dit zeer eenvoudig naar smaak terug te draaien. De gemodelleerde versterkers klinken allemaal stuk voor stuk geloofwaardig, en de versterker biedt zelfs genoeg volume voor kleine optredens in bijvoorbeeld school-kantine  of open-podium situaties.

In het kort: een geweldig eerste instrument voor de beginnende elektrische gitarist en een goede distillatie van alles wat Fender zo een sterk bedrijf maakt.

4,5/5