DAMN. is Kendrick Lamar’s meest succesvolle album ooit. De Compton rapper heeft 5 Grammy’s mee naar huis mogen nemen, waaronder twee voor Best Rap Album en Best Rap Song (voor zijn song ‘HUMBLE.’, tevens ook zijn eerste song om de top van de Billboard 100 te hebben mogen bereiken).

De productie op DAMN. is een eclectische mix van alles wat de vorige platen van Lamar zo interessant hebben gemaakt. Van snoeiharde Trap beats met subwoofer-slopende bas (van vaste collaborators Sounwave en Mike Will Made It), tot aan pyschedelische soul geankerd door de baslijnen van virtuoso bassist Thundercat en de elegante piano akkoorden van electronische producer James Blake.

Ook hoor je op DAMN. een interessante mix van samples uit de gehele geschiedenins van de popmuziek. Van moderne pop tot aan oude soul en zelfs Fox News, alles is door de team van Kendrick Lamar om te toveren tot een hit song.

Samples zijn als sinds het begin van Hip Hop van enorm belang voor het produceren van beats. Een goede producer kan met een goed gekozen sample nieuw leven blazen in een onopvallende beat. Achter elke sample zit een verhaal, en wij lichten er vandaag 5 uit, afkomstig uit ‘DAMN.’, om producers inspiratie te geven.

Bruno Mars – 24K Magic (2016)

Deze hit song van Grammy winaar Bruno Mars wordt in ‘LOYALTY’ gesampled door producers DJ Dahi en Sounwave. De intro van de immens populaire (meer dan 950 miljoen views op YouTube) funk work-out van Mars wordt door de producers van Lamar versneld en  gebruikt in de intro van LOYALTY. Lamar’s single heeft een uiterst minimalistische productie, bestaande uit een simpele trap beat en de sample. Deze minimalistische benadering creëert voldoende ruimte voor Rihanna en Kendrick om hun melodieën en raps over de beat te strekken en te laten ademen.

Fleurie – Don’t Let Me Down

De sfeervolle, in reverb doordrenkte akkoorden en down pitched vocals die het liedje ‘FEEL.’ (geproduceerd door vaste collaborator Sounwave) introduceren zijn afkomstig uit een relatief obscure song van opkomende indie muzikant Fleurie. Gecombineerd met de jazzy baslijnen van Thundercat en de akoestisch-klinkende beat, heeft ‘FEEL.’ aardig wat weg van Lamar’s jazz beïnvloede vorige plaat, To Pimp A Butterfly. Alle elementen van dit liedje werken samen om een psychedelische, melancholische sfeer te creëren voor Lamar, die deze kans gebruikt om zijn blik naar binnen te werpen en zijn angsten bloot te leggen in zijn tekst.

Knock Knock – Rat Boy

Jordan Cardi is een Engelse muzikant  die zich zowel door Hip Hop als Punk laat inspireren. Zijn experimentele producties gebruiken vaak elementen van beide genres op een speelse manier die doet denken aan hoe de Beastie Boys in de jaren 90 aan de haal gingen met samples en live instrumentatie. Producers DJ Dahi en Sounwave gebruiken een korte sample van het liedje ‘Knock Knock’ in het nummer ‘LUST’. Het nummer brast vol met contrasterende elementen. Zo horen wij naast de Rat Boy sample en de achterstevoren beat van DJ Dahi en Sounwave, ook  een contributie van de gitarist van BadBadNotGood.

James Brown – Get Up Offa That Thing

Soms heb je maar een hele korte sample nodig om jouw producties tot de next level te brengen. Producer Mike Will Made It (Bekend van zijn werk met Atlanta legende Gucci Mane en zijn werk met Miley Cirus) neemt een van de bekendste James Brown liedjes, en samplet enkel een korte, staccato trompet noot voor Lamar’s collaboratie met U2, ‘XXX.’. Deze sample wordt doormiddel van ‘scratchen’ hoorbaar gemaakt, een old-school Hip Hop DJ techniek waarbij een LP heen en weer werd bewogen op de platenspeler om een ‘scratch’ geluid te creëren.

Ted Taylor – Be Ever Wonderful

9th Wonder is een ervaren producer en meester sampler. Hij heeft een old-school productie stijl waarbij hij vaak de beat vanuit de sample wordt gebouwd. Hij bouwt complexe arrangementen door verschillende samples te bewerken tot een geheel, en zijn beats bestaan vaak volledig uit samples. 9th Wonder bezit over een haast encyclopedische kennis van oude soul muziek. Zo heeft hij deze soul parel uit de jaren 70 van muziek veteraan Ted Taylor (ook gesampled door rapper Ludacris) gevonden voor de intro van het laatste nummer op DAMN., ‘DUCKWORTH.’. Hij laat de sample voor zich spreken door het nauwelijks te bewerken, en laat op deze manier zijn smaakvolle manier van samplen doorschijnen.