Verrijk je akkoorden kennis met enkele Soul/R&B chords, en maak zo kleurrijke progressies.

Het vormen van akkoordprogressies hoeft vanzelfsprekend niet enkel te bestaan uit mineur en majeur akkoorden. Je kunt aan mineur/majeur akkoorden meerdere kleuringen toevoegen. Binnen de Soul/R&B wordt veel gebruik gemaakt van kleuringen, in deze les bespreken we dan ook 6 akkoorden die je aan jouw repertoire kunt toevoegen.

 

De akkoordprogressie

De akkoordprogressie die we behandelen bestaat uit de volgende opbouw;

Cm7/9/11 – Gm7 – F#7/13 – F7sus2 (Fm7/9) – Gaug7 – G7

 

Akkoord 1: Cm7/9/11

Het eerste akkoord is een Cm7/9/11, het klinkt erg moeilijk, maar de opbouw van dit akkoord is eigenlijk vrij eenvoudig, namelijk; aan een Cm7 akkoord (C-Eb-G-Bb) voeg je een 9 (oftewel 2) en een 11(oftewel 4) toe. Het volledige akkoord is dan als volgt opgebouwd:

C-D-Eb-F-G-Bb

Voor een mooiere kleuring gebruiken we in ons voorbeeld onderstaande inversie:

C-Eb-F-Bb-D-F

 

Akkoord 2: Gm7

Het tweede akkoord is een Gm7, aan een Gm (G-Bb-D) voeg je een 7 toe, oftewel een F. Het volledige akkoord is dan als volgt opgebouwd:

G-Bb-D-F

Voor een mooiere kleuring gebruiken we in ons voorbeeld onderstaande inversie:

G-F-Bb-D

 

Akkoord 3: F#7/13

Het derde akkoord is een F#7/13, aan een F# (F#-A#-C#) voeg je een 7 toe, oftewel een E. Vervolgens voeg je daar een 13 (oftewel 6) aan toe. Het volledige akkoord is dan als volgt opgebouwd:

F#-A#-C#-D#-E

Voor een mooiere kleuring gebruiken we in ons voorbeeld onderstaande inversie:

F#-E-A#-D# (Hier laten we de C# dus uit weg)

 

Akkoord 4: Fm7/9

Het vierde akkoord is een Fm7/9, aan een Fm7 akkoord (F-Ab-C-Eb) voeg je een 9 (oftewel 2) toe. Het volledige akkoord is dan als volgt opgebouwd:

F-G-Ab-C-Eb

Voor een mooiere kleuring gebruiken we in ons voorbeeld onderstaande inversie:

F-Ab-C-Eb-G

 

Akkoord 5: Gaug7

Het vijfde akkoord is een Gaug7, een augmented drieklank bestaat altijd uit twee grote tertsen (overmatige kwint, 1-3-#5), hieraan voegen we een 7 toe. Het volledige akkoord is dan als volgt opgebouwd:

G-B-D#-F

Voor een mooiere kleuring gebruiken we in ons voorbeeld onderstaande inversie:

G-F-B-D#-G

 

Akkoord 6: G7

Het laatste akkoord is een G7, in dit akkoord lost de Gaug7 op naar de G7, en dus is dit akkoord op de overmatige kwint na hetzelfde als de Gaug7. Het volledige akkoord is dan als volgt opgebouwd:

G-B-D-F

 

Tot slot

Het kennen van de variaties en kleuringen op akkoorden vergt wat oefening, maar het kan je akkoordprogressies erg verrijken. Probeer ook eens bovenstaande kleuringen toe te passen, en vul hiermee je kennis van akkoorden aan!